Najstaršie obdobie stavebného vývoja Kostola sv. Kataríny v Kremnici je vzhľadom na absenciu konkrétnych datovateľných nálezov pomerne nejasné. Vo všeobecnosti sa v odbornej literatúre kladie vznik hradného kostola pred rok 1400. Z pôvodnej stavby si mal terajší kostol ponechať len obvodové múry. Najneskôr v 2. polovici 14. storočia bolo postavené polygonálne presbytérium (svätyňa) s gotickými klenbami a vstupným portálom do sakristie (dnes zamurovaný). Pre dnešnú podobu interiéru kostola bola dôležitá pomerne spoľahlivo datovaná prestavba z obdobia okolo roku 1400. Koncepcia interiéru bola vložením stredového arkádového pásu s dvojicou pilierov transformovaná na dvojloďovú. Z tohto obdobia sú v kostole zachované bohaté tvaroslovné články – architektonická výzdoba s „kučeravými“ listami a tzv. kolienkovými konzolami, motív kvalitne prepracovaných baldachýnov na bočných stenách medzilodných pilierov. Svojou kvalitou poukazujú na spojitosť s okruhom svätoštefanskej viedenskej stavebnej huty, vedenej koncom 14. storočia Majstrom Michalom „Chnabom“. Neskorogotickú etapu stavebného vývoja z 80-tych rokov 15. storočia najpôsobivejšie reprezentuje konštrukčné riešenie zaklenutia staršieho presbytéria a juhovýchodného oratória. Rebrá klenby vytvárajú zvláštne pätky a pretínajú sa vo forme lastovičích chvostov. Odborníci ich nazvali „Kremnická pätka“. V kútoch svätyne sú na rebrách nezvyčajné ľudské a zvieracie figúry, ktoré zobrazujú Krista, možno donátorov, možno prorokov a evanjelistov, a ako ich protiklad dvojicu diablov. Veža kostola vznikla už v stredoveku. Jej zaujímavým detailom je kamenná figurálna plastika osadená na konzole na juhozápadnom nároží.
Hlavný oltár sv. Kataríny Alexandrijskej v presbytériu
Renesančná kazateľnica pristavaná k triumfálnemu oblúku, 16. stor.
Renesancia
Renesančné úpravy súvisia s rekonštrukciou veže po rozsiahlom požiari v roku 1560. Na nárožiach sa zachovalo množstvo značiek a letopočtov datujúcich postup rekonštrukcie. V interiéri bola k triumfálnemu oblúku v druhej tretine 16. storočia pristavená kamenosochársky kvalitne opracovaná renesančná kazateľnica, spočívajúca na stĺpe s korintskou hlavicou a kamenej konzole, podopretej figurálnym motívom poprsia muža v dobovom odeve.
Pamiatková obnova
Súčasný celkový vzhľad získal kostol predovšetkým vďaka rozsiahlej reprezentatívnej obnove v rokoch 1883 – 1886. Realizoval ju Ferenc Storno a jeho syn Kálman zo Šoprone, ktorí sa v duchu historického romantizmu pokúsili o návrat stavby do „gotickej“ podoby. V exteriéri vytvorili nové omietky s iluzívnym kvádrovaním a na vrchol veže bola osadená vysoká ihlanovitá strecha s vežičkami. Interiér Stornovci pozmenili postavením novej západnej organovej tribúny, terajších kamenných zábradlí s kružbami, vretenových schodísk a prerazením nového trojdielneho okenného otvoru z priestoru pokladnice do presbytéria. Komplexnosť obnovy sa spájala s interiérovou neogotickou maľovanou výzdobou klenieb a architektonických článkov, ako aj odstránením staršieho mobiliáru. Ten bol nahradený novými neogotickými prvkami zo Stornovej dielne: farebnými vitrážami okien, drevenými krídlovými oltármi s pozlátenými a maľovanými architektonickými nadstavcami a tabuľovými maľbami (hlavný oltár sv. Kataríny Alexandrijskej v presbytériu, bočný oltár Panny Márie naľavo, oltár sv. Kríža v severnej kaplnke, oltár smrti sv. Jozefa napravo, oltár sv. Anny v južnej kaplnke), baldachýnom a drevenou konštrukciou schodiska kazateľnice, stolárskymi výrobkami (lavice) a kamennými sochami na pilieroch dvojlodia a fasáde južnej predsiene.
Pôvodný mobiliár
Ferenc Storno úplne odstránil štvoricu bočných oltárov spolu s ranobarokovým hlavným oltárom s ústredným obrazom Zasnúbenia sv. Kataríny (vysvätený 1715). Z neho sa zachovala podstatná časť sochárskej výzdoby (z počtu 13 sa zachovalo 11 sôch, časť je vystavená v radnici). Interiér bol obohatený o dva cenné prírastky zo zbúraného Kostola Panny Márie na námestí – neskorogotickú sochu Madony stojacej na kosáku mesiaca z konca 15. storočia a renesančnú krstiteľnicu kalichovitého tvaru z roku 1561 patriacu k náhrobku kremnického medailéra Krištofa Füssla. Pôvodnou súčasťou kostola je súbor kamenných epitafov a náhrobných dosiek. Spomedzi nich remeselnú úroveň svojou kvalitou presahuje figurálno-reliéfna výzdoba epitafu Wolfanga a Georga Fleischovcov.
Trojica neskorogotických sôch – sv. Helena (atribút kríž), neznáma svätica alebo Panna Mária (bez atribútu) a svätá Alžbeta (džbán a košík s milodarmi) – umiestnených pod západnou tribúnou pochádza pravdepodobne zo špitálskeho Kostola sv. Alžbety. Dvojica neskorogotických sôch sv. Kataríny a sv. Barbory z konca 15. storočia neznámeho pôvodu je osadená na južnej strane dvojlodia. Samostatná kamenná socha Panny Márie, tzv. Immaculata, umiestnená v severozápadnom kúte dvojlodia z 2. polovice 18. storočia je originálom (replika na nádvorí) a pravdepodobne súvisí s dielňou pracujúcou na morovom stĺpe. V roku 1992 sa súčasťou mobiliáru stal nový organ od firmy Varhany Krnov (3500 píšťal, 3 manuály, 47 registrov).
Kostol sv. Kataríny
16. 9. 2010
Pohľad na klenbu Kostola sv. KatarínyPohľad na klenbu Kostola sv. Kataríny
Gotické konzoly a baldachýny umiestnené na pilieroch dvojlodiaGotické konzoly a baldachýny umiestnené na pilieroch dvojlodia
Interiér Kostola sv. KatarínyInteriér Kostola sv. Kataríny
Neogotický oltár sv. Kríža v severnej kaplnkeNeogotický oltár sv. Kríža v severnej kaplnke
Dekorovaná vitráž s kobercovým vzorom, 1884–1885Dekorovaná vitráž s kobercovým vzorom, 1884–1885
Na prevádzkovanie webu a analýzu návštevnosti používame súbory cookies.
Súhlas s používaním cookies
Cookies sú malé súbory, ktoré sa dočasne ukladajú vo vašom počítači a pomáhajú nám k lepšej užívateľskej skúsenosti na našich stránkach. Cookies používame na poskytovanie funkcií sociálnych sietí a na analýzu návštevnosti.
Zo zákona môžeme na vašom zariadení ukladať iba súbory cookie, ktoré sú nevyhnutné pre prevádzku týchto stránok. Pre všetky ostatné typy súborov cookie potrebujeme vaše povolenie. Budeme vďační, keď nám ho poskytnete a pomôžete nám tak naše stránky a služby zlepšovať. Svoj súhlas s používaním cookies na našom webe môžete samozrejme kedykoľvek zmeniť alebo odvolať.
Vyberte úroveň cookies, ktorú chcete povoliť
Technické cookies
Technické súbory cookie sú pre prevádzku nevyhnutné a pomáhajú urobiť webové stránky uplatniteľnými tým, že umožňujú základné funkcie, ako je navigácia na stránke a prístup k zabezpečeným oblastiam webovej stránky. Bez týchto súborov cookie nemôže web správne fungovať.
Analytické cookies
Analytické cookies pomáhajú prevádzkovateľovi stránok pochopiť, ako návštevníci stránok stránku používajú, aby mohol stránky optimalizovať a ponúknuť im lepšiu skúsenosť. Všetky dáta sa zbierajú anonymne a nie je možné ich spojiť s konkrétnou osobou.